Πέμπτη 6 Ιουνίου 2013

Ανοίγει δρόμο για πλειστηριασμούς ιδιοκτησιών φτωχών αγροτών

''Ρυθμίσεις'' αγροτικών δανείων προς όφελος των τραπεζών, «χαλάρωση» των κυρώσεων σε βάρος των βιομηχανιών που παραβαίνουν τη νομοθεσία ασφάλειας των τροφίμων, αλλά και νέες επιβαρύνσεις των αγροτών μέσω της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης των φυτοπροστατευτικών προϊόντων, όπως και «απελευθέρωση» του γεωπονικού επαγγέλματος, είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του πολυνομοσχεδίου - «σκούπα» του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης που κατατέθηκε χτες στην Κεντρική Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή της Βουλής.

Πιο συγκεκριμένα, με τα άρθρα 41 και 42 η συγκυβέρνηση προχωρά στη ρύθμιση των μη εξυπηρετούμενων αγροτικών δανείων που έχουν περάσει στο χαρτοφυλάκιο της υπό εκκαθάριση ΑΤΕ - το «υγιές» της τμήμα, ως γνωστόν, έχει παραδοθεί στην Τράπεζα Πειραιώς. Εκεί αναφέρεται ότι ''το ποσό του δανείου, για το οποίο έχει εγγραφεί υποθήκη, περιορίζεται σε ποσοστό εκατόν είκοσι τοις εκατό (120%), εφόσον δεν υπερβαίνει το διπλάσιο αυτού, ενώ περιορίζεται στο διπλάσιο αυτού, αν είναι ανώτερο, κατά το χρόνο έναρξης ισχύος του παρόντος''.

Ορίζεται ακόμη ότι η ληξιπρόθεσμη οφειλή πρέπει να εξοφληθεί εφάπαξ με καταβολή ολόκληρου του ποσού. Αν για οποιονδήποτε λόγο ο υπόχρεος δεν προχωρήσει στην εξόφληση της οφειλής αυτής, εντός δύο ετών, αυτό θεωρείται ως νέο μεσοπρόθεσμο δάνειο διάρκειας 5 - 15 ετών με επιτόκιο 3%. Ακόμη, η τράπεζα μπορεί να απαιτεί το δικαίωμα εκμίσθωσης του ακινήτου για λογαριασμό της μέχρι την εξόφληση του δανείου. Με απλά λόγια, ο αγρότης χάνει ουσιαστικά την κυριότητα επί του ακινήτου του, η οποία περνά στην τράπεζα με σκοπό να το νοικιάζει, ενώ το ποσό του ενοικίου θα «πηγαίνει» προς εξόφληση του δανείου. Επίσης προβλέπεται ότι σε περίπτωση που το ακίνητο δεν γίνει κατορθωτό να ενοικιασθεί, ή αν τα ενοίκια δεν είναι αρκετά για την αποπληρωμή του δανείου, τότε κινείται η διαδικασία κατάσχεσής του.

Πιο ειδικά για το νομοσχέδιο που παρουσιάστηκε χτες, καταρχήν ενοποιείται η σημερινή πολυδιασπασμένη νομοθεσία για την ασφάλεια των τροφίμων, των ζωοτροφών και τη μεταφορά ζώων, στο πλαίσιο πάντα της ευρωενωσιακής νομοθεσίας. Ωστόσο, όπως φαίνεται ξεκάθαρα στο άρθρο 6, «χαλαρώνουν» οι κυρώσεις στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στους παραπάνω τομείς, αφού μόνο κατόπιν της τρίτης έγγραφης παρατήρησης από τους αρμόδιους ελεγκτικούς φορείς «κινούνται» διαδικασίες επιβολής χρηματικών και ποινικών κυρώσεων κατά περίπτωση.

Αναφορικά με την εμπορία φυτοπροστατευτικών σκευασμάτων, το άρθρο 53 υποκαθιστά τους γεωπόνους, οι οποίοι μέχρι σήμερα είναι αρμόδιοι για τη χορήγηση και παροχή συμβουλών χρήσης τους, με τον όρο «υπεύθυνο επιστήμονα». Το ίδιο άρθρο προβλέπει επίσης την ηλεκτρονική συνταγογράφηση των φυτοπροστατευτικών σκευασμάτων, η οποία μπορεί να φαίνεται ότι βάζει «τάξη» στο σημερινό καθεστώς εμπορίας τους, ωστόσο πρόκειται για μέτρο που δημιουργεί επιπρόσθετο κόστος το οποίο σίγουρα θα μετακυλιστεί στους παραγωγούς.

Τέλος, όπως σημείωσε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Αθ. Τσαυτάρης, τα τρία κόμματα της συγκυβέρνησης έχουν συμφωνήσει στην άμεση εφαρμογή του νόμου 4015/2011 για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς.

Ο παραπάνω νόμος ψηφίστηκε επί υπουργίας Σκανδαλίδη με στόχο τη μετατροπή των υγιών οικονομικά συνεταιρισμών σε ενώσεις κεφαλαίων και την εκκαθάριση των υπολοίπων μαζί φυσικά και των περιουσιακών τους στοιχείων. Ο Αθ. Τσαυτάρης υπογράμμισε σε σχέση με αυτό ότι τα τρία κόμματα της συγκυβέρνησης αποφάσισαν το επόμενο τρίμηνο να ολοκληρωθεί η διαδικασία εκκαθάρισης των ανενεργών συνεταιρισμών. Μέχρι στιγμής, έχουν αποστείλει οικονομικά στοιχεία για το Μητρώο Αγροτικών Συνεταιρισμών περίπου 1.000 συνεταιρισμοί, από ένα σύνολο πρωτοβάθμιων και δευτεροβάθμιων σε ολόκληρη τη χώρα που μπορεί να φτάνει και τις 6.000. Παράλληλα, μέχρι τις 31/12/2013 θα έχει προωθηθεί νέος νόμος - πλαίσιο που θα διέπει τη λειτουργία των νέων συνεταιρισμών - επιχειρήσεων, στο πλαίσιο της νέας ΚΑΠ και των επιθυμιών των μονοπωλίων του αγροτοδιατροφικού τομέα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου