Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2013

Προϋπολογισμοιί Δήμων για το 2014

Βαθιά αντιλαϊκοί, όπως ορίζουν κυβέρνηση - τρόικα

Βαθιά αντιλαϊκούς προϋπολογισμούς (και) για το 2014 ψηφίζουν η μία μετά την άλλη δημοτικές αρχές απ' άκρη σ' άκρη σε όλη τη χώρα, υλοποιώντας κατά γράμμα τις κατευθύνσεις κυβέρνησης - τρόικας για ολοένα και μικρότερη χρηματοδότηση της Τοπικής Διοίκησης από τον κρατικό προϋπολογισμό, άγρια φορομπηξία του λαού και μέσω των δήμων.

Αυτές οι κατευθύνσεις δόθηκαν από την κυβέρνηση από πολύ νωρίς. Στις 31 Ιούλη 2013 οι υπουργοί Οικονομικών κι Εσωτερικών υπέγραψαν κοινή απόφαση τιτλοφορούμενη ως «Παροχή οδηγιών για την κατάρτιση των προϋπολογισμών των δήμων έτους 2014» και μια σειρά δημοτικές αρχές την ακολούθησαν ωσάν ...ευαγγέλιο. Οι κυβερνώντες όρισαν ένα καθ' όλα σφιχτό «κουστουμάκι», ξεκαθαρίζοντας ότι «ο προϋπολογισμός καταρτίζεται και υποβάλλεται ισοσκελισμένος» και με οδηγίες όπως «το σύνολο των δαπανών μη συμπεριλαμβανομένων των χρεολυσίων (...) δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από το σύνολο των εσόδων αφαιρουμένων των εσόδων από δάνεια (...) Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι έχουν αναληφθεί υποχρεώσεις και πραγματοποιηθεί δαπάνες καθ' υπέρβασιν των εγγεγραμμένων πιστώσεων του προϋπολογισμού, τα ποσά που αναλογούν στο ύψος αυτών, καταλογίζονται σε βάρος των οργάνων που ενέκριναν ή συνέπραξαν στην εκτέλεση της δαπάνης».

Εδώ εισβάλλει κυριολεκτικά το διαβόητο «Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ», που παρακολουθεί στενά, βήμα βήμα, την εκτέλεση των καταρτισμένων με τις τέτοιες κατευθύνσεις προϋπολογισμών των δήμων, το αν παραμένουν ταυτισμένοι με τους στόχους της περιλάλητης «δημοσιονομικής πειθαρχίας». Το «Παρατηρητήριο» προβλέπει (μετά πάροδο τριμήνου κι εφόσον υπάρχουν αποκλίσεις) να μπαίνει ο δήμος σε «πρόγραμμα υγειονομικής εξυγίανσης», με συνέπειες τον περιορισμό των δαπανών μόνο για τη μισθοδοσία, υποχρεωτικές μετατάξεις προσωπικού και αύξηση ιδίων εσόδων (τέλη, τοπικοί φόροι). Το εμφανιζόμενο οικονομικό έλλειμμα των δήμων (που στην πραγματικότητα οφείλεται στην ελλιπή κρατική χρηματοδότηση) θα ισοσκελίζεται με δανεισμό από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, δανεισμός που θα επιβαρύνει συνολικά τους εργαζόμενους, το λαό κάθε δήμου.

Αλλωστε και με βάση το ν.3852/2010 («Καλλικράτης») η κεντρική διοίκηση αναπέμπει προϋπολογισμούς πίσω στο δημοτικό συμβούλιο αν δεν εφαρμόζονται όσα ορίζει η κυβέρνηση. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο η υπουργική απόφαση του Ιούλη ξεκαθαρίζει ότι οι δήμοι είναι «φορείς της γενικής κυβέρνησης», κάνοντας άλλη μια φορά σκόνη όσα παραμύθια λέγονται περί αυτοδιοίκησης και αυτοτέλειας.

Παρακάτω αναφέρεται στην απόφαση: «Ενόψει της υποχρέωσης κατάρτισης ισοσκελισμένων, ρεαλιστικών προϋπολογισμών, με εγγραφή σε αυτούς μόνο δαπανών που μπορούν να χρηματοδοτηθούν από τα έσοδα που αναμένεται να εισπραχθούν και με δεδομένη την αδυναμία άντλησης δανείων για την κάλυψη λειτουργικών δαπανών, τονίζεται ιδιαίτερα η ανάγκη άσκησης περιοριστικής πολιτικής στις δαπάνες γενικότερα, με υποχρέωση συγκράτησης αυτών στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα. Στο πλαίσιο αυτό ενδεικτικά αναφέρονται οι κατωτέρω δαπάνες στις οποίες θα πρέπει να εξεταστεί η δυνατότητα πρόβλεψης χαμηλότερου ύψους ποσών σε σχέση με το προηγούμενο οικονομικό έτος: Οι δαπάνες υπερωριακής απασχόλησης του προσωπικού, οι οποίες πρέπει να αποβλέπουν στην αντιμετώπιση των εκτάκτων υπηρεσιακών αναγκών και να εγκρίνονται, αφού πρώτα εξαντληθούν όλα τα περιθώρια αξιοποίησής του εντός του ωραρίου εργασίας (...) Οι πάσης φύσεως προαιρετικές δαπάνες του άρθρου 202 του Ν. 3463/2006 (επιχορηγήσεις ΝΠΔΔ, αθλητικών και πολιτιστικών συλλόγων, βοηθήματα σε οικονομικά αδύνατους κ.ο.κ.) πρέπει να περιορισθούν στις απολύτως αναγκαίες και επιβεβλημένες, κινούμενες στα υπό του νόμου προβλεπόμενα όρια και υπό τον περιορισμό της δυνατότητας χρηματοδότησης αυτών από τις αναμενόμενες εισπράξεις του δήμου».

Για την ύπαρξη τεχνικού προγράμματος, η κυβέρνηση ξεκαθάριζε ότι το «περιεχόμενό» του «προσδιορίζεται με γνώμονα τη δυνατότητα χρηματοδότησής του». Αρα, αν δεν εξασφαλίζονται κονδύλια (π.χ. με τέλη, φόρους ή συμπράξεις) έργα πετσοκόβονται ακόμα κι αν είναι βασικής ανάγκης για το λαό, π.χ. αντιπλημμυρικά.

Στον ίδιο καμβά, «οι πιστώσεις που εγγράφονται για την καταβολή των προνοιακών επιδομάτων (...) πρέπει να είναι μειωμένες κατά 8,4% σε σχέση με τα αντίστοιχα ποσά του οικονομικού έτους 2012». 'Η θα πετσοκόψουν από τα ήδη ισχνά χορηγούμενα τέτοια επιδόματα ή θα μειώσουν τον κοσμάκη που τα λαμβάνει πασχίζοντας με αυτά να επιβιώσει. Επιπλέον, η απόφαση επέβαλλε οι δήμοι να προϋπολογίσουν άλλη μια μείωση, 1,9%, στους χορηγούμενους κρατικούς πόρους για τα λειτουργικά τους έξοδα.

Για δε τη ΣΑΤΑ (είναι το 1/3 της κρατικής επιχορήγησης προς τους δήμους, χρηματοδοτεί τεχνικά έργα, έργα υποδομής, επισκευές, συντηρήσεις) όριζε ότι το 2014 θα επέλθει μείωση 53%! Κι αυτό όταν σύμφωνα με στοιχεία της ίδιας της Κεντρικής Ενωσης Δήμων Ελλάδας, το 2013 σημειώθηκε ήδη μείωση 58%.

Συνολικά, από τα 1.107 εκατ. του 2009 πέφτει το 2014 σε λιγότερα από 140, σύμφωνα και με το αρχικό σχέδιο κρατικού προϋπολογισμού. Σχέδιο που κατατέθηκε και ξεκινά η συζήτησή του στη Βουλή. Οπως διαφαίνεται, η συνολική κρατική χρηματοδότηση προς περιφέρειες και δήμους για το 2014 πέφτει ακόμα παραπέρα, στα 2,573 δισ., από τα 3,525 του 2013 (ποσό ήδη μειωμένο κατά πολύ συγκριτικά με ό,τι δινόταν προηγούμενα χρόνια). Εχουμε δηλαδή νέα μείωση, 30%, μέσα σε ένα χρόνο!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου