Τετάρτη 18 Μαΐου 2016

Διαδοχικά αντιλαϊκά μέτρα, "προαπαιτούμενα" για την ανάκαμψη του κεφαλαίου

Από αριστερά προς τα δεξιά:
 Κρ. Λαγκάρντ, Γ. Ντάισελμπλουμ,
Π. Μοσκοβισί, μετά από συνεδρίαση
του Γιούρογκρουπ
Με 17 «προαπαιτούμενα» νέα αντιλαϊκά μέτρα, και επιπλέον τη συγκρότηση του μηχανισμού για τον «αυτόματο κόφτη», ολοκληρώνεται η πρώτη «αξιολόγηση» του 3ου μνημονίου. Ο επόμενος κύκλος, στο πλαίσιο της δεύτερης «αξιολόγησης», θα απαιτήσει ακόμη 43 «προαπαιτούμενα»αντιλαϊκά μέτρα, αυτήν τη φορά κυρίως για μεταρρυθμίσεις διαρθρωτικού χαρακτήρα.
Τα παραπάνω επισημαίνει υψηλόβαθμος παράγοντας της ΕΕ, ομολογώντας, ουσιαστικά, ότι τα αντιλαϊκά μέτρα δεν έχουν τέλος, ενώ επιπλέον θα επεκτείνονται σε βάθος δεκαετιών. Σύμφωνα με τον ίδιο παράγοντα, η «γιγαντιαία» και «σκληρή» μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού συστήματος θα οδηγήσει σε «εξοικονόμηση» των κρατικών δαπανών στο 1,2% του ΑΕΠ το 2018 και το λιγότερο στο 2,5% του ΑΕΠ έως το 2030.
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, στο πολυνομοσχέδιο - εφαρμοστικό νόμο που κατατίθεται στη Βουλή αυτήν τη βδομάδα, πέρα από όσα ήδη έχουν γίνει γνωστά, περιλαμβάνονται και σειρά από άλλες παρεμβάσεις, όπως για το άνοιγμα της αγοράς Ενέργειας, στοχωροταξικό σχεδιασμό, στην παραπέρα απελευθέρωση επαγγελμάτων και υπηρεσιών καθώς και στα ειδικά μισθολόγιαπου ισχύουν σε κατηγορίες εργαζομένων στο δημόσιο τομέα.
Το ύψος της δόσης, που αναμένεται να εγκριθεί από την Ευρωζώνη, με ιδιαίτερα πιθανό ενδεχόμενο να διαιρεθεί σε «υποδόσεις», εκτιμάταιαπό 9 μέχρι 11 δισ. ευρώ, ενώ υπολογίζεται ότι το ελληνικό κράτος, μέχρι την ολοκλήρωση της δεύτερης «αξιολόγησης», θα χρειαστεί περίπου 7 δισ. ευρώ για τις αποπληρωμές του κρατικού χρέους και3,5 δισ. ευρώ για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών σε ιδιώτες.
Σε ό,τι αφορά το «δημοσιονομικό κόφτη», ο αξιωματούχος της ΕΕ ανέφερε πως βρίσκονται σε εξέλιξη διαβουλεύσεις σχετικά με τις λεπτομέρειες για τον αυτοματισμό και την αξιοπιστία του, οι οποίες, όπως εκτίμησε, θα ολοκληρωθούν μέσα στο Σαββατοκύριακο. Παράλληλα, επιβεβαίωσε πως ο μηχανισμός θα ενεργοποιείται στη βάση αντικειμενικών κριτηρίων και πως ούτε οι ελληνικές αρχές αλλά ούτε και οι «θεσμοί» θα έχουν λόγο σε αυτά. Ουσιαστικά, η ενεργοποίηση των μέτρων από το «εφεδρικό» πακέτο θα γίνεται βάσει ειδικού αλγόριθμου, χωρίς διαβουλεύσεις, παζάρια και άλλες «χρονοτριβές».
"Πυθάρι" χωρίς πάτο
Επιπλέον, σύμφωνα με «διαρροές» του επικαιροποιημένου μνημονίου, είτε αυτά ενταθούν στην τρέχουσα είτε στην επόμενη «αξιολόγηση» (αναμένεται τον Οκτώβρη), προβλέπονται, ανάμεσα σε άλλα, και τα παρακάτω νέας κοπής αντιλαϊκά μέτρα:
«Μεταρρύθμιση της εργασιακής νομοθεσίας», με τη συμμετοχή «ανεξάρτητης ομάδας ειδικών» με γνώμονα τις «βέλτιστες πρακτικές» της ΕΕ και διεθνώς, σχετικά με τις ομαδικές απολύσεις, τις απεργίεςκαι τις Συλλογικές Συμβάσεις. Μέτρα, δηλαδή, που συνεχίζουν το τσάκισμα όσων εργασιακών δικαιωμάτων έχουν απομείνει σε συνδυασμό με τη δημιουργία εμποδίων στην ανάπτυξη των εργατικών αγώνων και διεκδικήσεων ικανοποίησης των αναγκών των εργαζομένων.
Επίσης, συνεχίζουν με μέτρα παραπέρα ενίσχυσης του κεφαλαίου και δημιουργίας συνθηκών για επενδύσεις όπως:
-- Πρόγραμμα για τον πλήρη διαχωρισμό του ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ,αναζήτηση «επενδυτή» για τον ΑΔΜΗΕ με πρόβλεψη για την ιδιωτικοποίηση ολόκληρου του μετοχικού πακέτου (100%) σε περίπτωση καθυστερήσεων.
-- Ψήφιση σχετικής νομοθεσίας και μέτρων με στόχο τη μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ κατά 20%.
-- Προεδρικά διατάγματα για τα δάση, συμφωνία για αλλαγές στοχωροταξικό νόμο που θα περιλαμβάνει και τις χρήσεις γης.
-- Νέος ορισμός για τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες και κατάργηση της «προνομιακής» φορολογίας για τις επιδοτήσεις από την ΕΕ.
-- Ρυθμίσεις σχετικά με τις «εκκρεμότητες» που αφορούν στις λίστες του ΟΟΣΑ.
Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, οι αποφάσεις των δικαστηρίων(ΣτΕ) που δικαιώνουν κατηγορίες εργαζομένων και συνταξιούχων, θα πρέπει να αναπληρωθούν από άλλα μέτρα, πέρα από αυτά που αφορούν στο Ασφαλιστικό και τις συντάξεις, δηλαδή με περαιτέρω περικοπές κρατικών δαπανών.
Φοροληστεία στο λαϊκό εισόδημα
Μαζικές ανατιμήσεις στον ΦΠΑ και σε σειρά από άλλα χαράτσια πάνω στη λαϊκή κατανάλωση προβλέπονται στο πολυνομοσχέδιο που κατατίθεται στη Βουλή την ερχόμενη βδομάδα.
Ανάμεσα σε άλλα:
-- Αύξηση του βασικού συντελεστή ΦΠΑ από το 23% στο 24%, από την 1η Ιούλη, με προσδοκώμενη διόγκωση των κρατικών εσόδων κατά 450 εκατ. ευρώ, εξέλιξη που θα επιφέρει νέες μαζικές ανατιμήσεις στην γκάμα των εμπορευμάτων λαϊκής κατανάλωσης.
-- Αυξήσεις στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης που επιβάλλονται στη βενζίνη, στο πετρέλαιο κίνησης, στο πετρέλαιο θέρμανσης, στο υγραέριο, στο φυσικό αέριο και στην κηροζίνη με εφαρμογή από 1η Ιούνη. Η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στη βενζίνη αναμένεται στα 200 εκατ. ευρώ. Η αύξηση του φόρου θα κινηθεί στα 8 - 10 λεπτά ανά λίτρο, ενώ μαζί με την παραπέρα ανατίμηση του ΦΠΑ (24% από 23%) οι ανατιμήσεις στις βενζίνες αναμένονται στο ύψος των 12 λεπτών ανά λίτρο.
-- Στον ΕΦΚ του πετρελαίου κίνησης, η απόδοση του μέτρου υπολογίζεται από την κυβέρνηση στα 100 με 150 εκατ. ευρώ.
-- Αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα τσιγάρα και τα καπνικά προϊόντα (από 1/6) με «απόδοση» περίπου 100 εκατ. ευρώ.
-- Επιπλέον, εξετάζεται και η επιβολή ειδικού φόρου στη σταθερή τηλεφωνία.
-- Επιβολή φόρου 10% στη συνδρομητική τηλεόραση, από 1/7. Η επιβολή τέλους στο διαδίκτυο, που εξεταζόταν αρχικά, θα είχε σχετικά περιορισμένα αποτελέσματα και φαίνεται να αποσύρεται.
-- Αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στην μπίρα και κατάργηση του ειδικού καθεστώτος έκπτωσης 50% στον ΕΦΚ στα Δωδεκάνησα, από την 1η Ιούνη (100 εκατ. ευρώ).
-- Εφαρμογή νέων συντελεστών υπολογισμού των τελών ταξινόμησης για τα αυτοκίνητα με βάση τις αγοραίες αξίες τους, από την 1η Ιούνη.
-- Επιβολή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης 15% - 30% στον καφέ και στα ηλεκτρονικά τσιγάρα, από την 1/1/2017.
«Ξελαφρώνουν» μισθούς και συντάξεις
Θέμα χρόνου είναι η έκδοση της εγκυκλίου από το υπουργείο Οικονομικών σχετικά με τη νέα διογκωμένη μηνιάτικη παρακράτηση φόρου, από τα λογιστήρια των επιχειρήσεων και τα ασφαλιστικά ταμεία των συνταξιούχων. Σε αυτό το πλαίσιο, μισθωτοί και συνταξιούχοι θα διαπιστώσουν, σε μαζική κλίμακα, ότι θα έχουν μειώσεις και από την πλευρά της φοροληστείας, χώρια από τις άλλες παρεμβάσεις στο Ασφαλιστικό και τις συντάξεις.
Για παράδειγμα:
Συνταξιούχος με εισόδημα από ένα ασφαλιστικό ταμείο στα 9.500 ευρώ το χρόνο (περίπου 792 ευρώ το μήνα). Η παρακράτηση του φόρου φτάνει στα 15,6 ευρώ για κάθε μήνα, ενώ μέχρι πέρυσι δεν πλήρωνε καθόλου φόρο εισοδήματος. Σε αυτό το πλαίσιο, οιπρόσθετες περικοπές φτάνουν στα 15,6 ευρώ το μήνα ή περίπου σε ακόμη 2%.
Συνταξιούχος με 9.050 ευρώ το χρόνο (754 ευρώ το μήνα) θα διαπιστώσει απώλειες 7,5 ευρώ για κάθε μήνα (μέχρι πέρυσι δεν προβλεπόταν φόρος).
Εργαζόμενος - μισθωτός στον ιδιωτικό τομέα (14 μισθοί) με9.500 ευρώ το χρόνο (678,5 ευρώ το μήνα) χωρίς προστατευόμενα παιδιά θα έχει απώλειες περίπου 13,4 ευρώ το μήνα(μέχρι πέρυσι δεν προβλεπόταν φόρος).
Μισθωτός στον ιδιωτικό τομέα με 1 προστατευόμενο παιδί και εισόδημα 10.000 ευρώ το χρόνο (714 ευρώ το μήνα) θα καταβάλει αυξημένη παρακράτηση στα 17,6 ευρώ το μήνα (από περίπου 7 ευρώ πέρυσι), που σημαίνει μείωση των αποδοχών κατά 10,5 ευρώ το μήνα...
Η φοροληστεία έχει και συνέχεια, καθώς το «υψηλότερο» αφορολόγητο για τα προστατευόμενα παιδιά της λαϊκής οικογένειας, σύμφωνα με πληροφορίες, θα ισχύει μόνο για τον έναν από τους δύο συζύγους. Το ζήτημα αυτό αναμένεται να ξεκαθαριστεί με την έκδοση της σχετικής υπουργικής εγκυκλίου...
"ΚΟΚΚΙΝΑ" ΔΑΝΕΙΑ
Διαχείριση με άξονα τις επιχειρηματικές αναδιαρθρώσεις
Δίνουν και φορολογικά κίνητρα σε όλους τους εμπλεκόμενους στη διαχείριση των δανείων, την ώρα που φοροληστεύουν το λαό. Νέοι «παίκτες» στη διαχείριση δανείων, με στόχο την αύξηση συμμετοχής στην οικονομία και τα κέρδη
Με το πολυνομοσχέδιο που καταθέτει η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, οι τράπεζες θα έχουν τη δυνατότητα να μεταβιβάζουν το σύνολο των δανείων («κόκκινων» και εξυπηρετούμενων) σε άλλους «επενδυτές». Επιπλέον, η πώληση των δανείων θα γίνεται χωρίς την πληρωμή φόρων ή άλλων τελών, εξέλιξη που αποτελεί νέα πρόκληση απέναντι στα λαϊκά στρώματα, εν μέσω της επιβολής αλλεπάλληλων αντιλαϊκών φορολογικών πακέτων.
Ειδικότερα:
«Ανοίγει» η δευτερογενής αγορά τραπεζικών δανείων (εξυπηρετούμενων και «κόκκινων»), με τη δυνατότητα των εγχώριων τραπεζικών ομίλων να τα μεταβιβάζουν σε άλλους «επενδυτές».
Προβλέπεται ειδική φορολογική ρύθμιση σχετικά με τα κέρδη που ενδέχεται να προκύψουν από τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων, με φοροαπαλλαγές τόσο για τις τράπεζες όσο και για τις δανεισμένες επιχειρήσεις, όπως επίσης και για τις μεταβιβάσεις «κόκκινων» δανείων από τις τράπεζες σε άλλους «παίκτες».
Σε πρώτη φάση, με την ψήφιση και εφαρμογή του σχετικού νόμου, οι τράπεζες θα έχουν τη δυνατότητα πώλησης «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων αυτοαπασχολούμενων, επαγγελματιών, «μικρομεσαίων» επιχειρήσεων, καθώς και «κόκκινων» στεγαστικών δανείων πρώτης κατοικίας πάνω από 140.000 ευρώ και βέβαια όλων των «κόκκινων» στεγαστικών που δεν αφορούν σε πρώτη κατοικία. Από το Γενάρη του 2018, «απελευθερώνεται» το σύνολο των δανείων για πρώτη κατοικία και για ποσά κάτω από 140.000 ευρώ.
Παράλληλα, η Τράπεζα της Ελλάδας θα προχωρήσει από την πλευρά της σε τροποποίηση του ισχύοντος «Κώδικα Δεοντολογίας»τραπεζών, σφίγγοντας ακόμη τη θηλιά των εκβιασμών και των απειλών γύρω από την πρώτη κατοικία της λαϊκής οικογένειας. Επίσης, θα προχωρήσουν ρυθμίσεις για την αναμόρφωση του δικαστικού και εξωδικαστικού πλαισίου, που αφορά στους διακανονισμούς των χρεών.
Νέοι "παίκτες" στο προσκήνιο
Σε αυτό το επίπεδο αναμένεται να αναλάβει δράση η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD), αγοράζοντας χαρτοφυλάκια «προβληματικών» δανείων από εγχώριους τραπεζικούς ομίλους. Υπενθυμίζεται ότι η EBRD, μέσω της τελευταίας ανακεφαλαιοποίησης, είναι σήμερα μέτοχος σε τραπεζικούς ομίλους, ενώ με τη «διαχείριση» και των «προβληματικών» δανείων (με έμφαση στα μεγάλα επιχειρηματικά) φαίνεται να αναλαμβάνει ρόλο σημαντικού «παίκτη», στο πλαίσιο των αναδιαρθρώσεων και της παραγωγικής ανασυγκρότησης και των επιχειρηματικών συμφωνιών σε κλάδους της οικονομίας και της παραγωγής.
Σε κάθε περίπτωση, η EBRD θα δραστηριοποιηθεί και στο κρίσιμο ζήτημα της χρηματοδότησης επιχειρήσεων με «προβληματικά» δάνεια, που κρίνονται ανταγωνιστικές και βιώσιμες, με τη δυνατότητα να συμμετάσχει και στα μετοχικά τους κεφάλαια, να τις «εξυγιάνει» και με δυνατότητα να τις μεταβιβάσει σε άλλους «παίκτες», όπως και οι άλλες εταιρείες που θα δραστηριοποιηθούν στη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων. Η EBRD ανέλαβε δράση στις αρχές της δεκαετίας του '90, με ειδική «αποστολή» στις πρώην σοσιαλιστικές χώρες, στον απόηχο των αντεπαναστατικών εξελίξεων, ενώ σήμερα δραστηριοποιείται και στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και σε χώρες της Βόρειας Αφρικής, σε οικονομίες που επίσημα χαρακτηρίζονται «αναδυόμενες».
Χαρακτηριστική είναι και η τοποθέτηση του διευθύνοντος συμβούλου της Eurobank, Φ. Καραβία, ο οποίος, μιλώντας στη Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), τόνισε: «Παρά την αύξηση των αφίξεων με νέα ρεκόρ σχεδόν κάθε χρόνο, παρά τη διατήρηση των τουριστικών εσόδων σε πολύ υψηλά επίπεδα, έχουμε το φαινόμενο τα ληξιπρόθεσμα δάνεια του ξενοδοχειακού κλάδου να κινούνται περίπου στα ίδια επίπεδα με κλάδους που δέχτηκαν σφοδρότατο το πλήγμα της οικονομικής κρίσης». Επισήμανε πως «θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος ότι το πρόβλημα αυτό εστιάζεται σε συγκεκριμένους μόνο ομίλους». Οπως είπε, «δεν αποτελεί πρώτη μας επιλογή η πώληση χαρτοφυλακίων μη εξυπηρετούμενων δανείων, ειδικά δε τουριστικών επιχειρήσεων, αλλά οφείλουμε να κινηθούμε γρήγορα και με ρεαλισμό στην εξεύρεση βιώσιμων λύσεων και ενίσχυση των επιχειρήσεων με νέα κεφάλαια, όπου αυτό είναι απαραίτητο».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου