Κυριακή, 21 Αυγούστου 2016

Μπαράζ νέων αντιλαϊκών μέτρων εντός και εκτός μνημονίων

"Πολεμικό" χρονοδιάγραμμα, ενόψει και της δεύτερης "αξιολόγησης"
Η συνεδρίαση του Γιούρογκρουπ στην Μπρατισλάβα,
 στις 9 Σεπτέμβρη, θα σημάνει και τυπικά την έναρξη
 του επόμενου γύρου των συνεννοήσεων κυβέρνησης –
κουαρτέτου για τα αντιλαϊκά μέτρα που περιμένουν να
πάρουν σειρά
«Η επιτυχία απαιτεί την ιδιοκτησία του μεταρρυθμιστικού προγράμματος από τις ελληνικές αρχές. Ως εκ τούτου, η κυβέρνηση είναι έτοιμη να λάβει όλα τα μέτρα που μπορούν να το καταστήσουν κατάλληλο για το σκοπό αυτό, καθώς οι συνθήκες αλλάζουνΗ κυβέρνηση δεσμεύεται να διαβουλεύεται και να συμφωνήσει με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την ΕΚΤ και το ΔΝΤ για όλες τις δράσεις σχετικά με την επίτευξη των στόχων του μνημονίου κατανόησης».
Αυτό αναφέρεται χαρακτηριστικά στο «συμπληρωματικό μνημόνιο συνεργασίας»(«Supplemental Memorandum of Understanding»), που συμφώνησε η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ με τους ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς.
Την ίδια ώρα, το «επικαιροποιημένο» μνημόνιο συνοδεύεται από το «τεχνικό μνημόνιο», με αιχμές τα ζητήματα που αφορούν στην εξειδίκευση και στο «ακόνισμα» του αυτόματου δημοσιονομικού «κόφτη», το μπαράζ τωνκατασχέσεων και των πλειστηριασμών για τις ληξιπρόθεσμες «οφειλές» της λαϊκής οικογένειας προς το φοροεισπρακτικό μηχανισμό, την προικοδότηση του νέου υπερ-ταμείου για τις ιδιωτικοποιήσεις, με την ένταξη σε αυτό και νέας φουρνιάς επιχειρήσεων υπό κρατικό έλεγχο. Το αντιλαϊκό φόντο της επόμενης περιόδου συμπληρώνεται από το ζήτημα τηςδιαχείρισης των «κόκκινων» δανείων στις τράπεζες, που θα μπει στο επίκεντρο της αντιλαϊκής επίθεσης.
«Προ των πυλών» εμφανίζονται τα επόμενα αντιλαϊκά μέτρα και οι κυβερνητικές παρεμβάσεις, ενόψει του κλεισίματος των «εκκρεμών» ζητημάτων της πρώτης «αξιολόγησης» του τρίτου μνημονίου και των προετοιμασιών για τον επόμενο κύκλο, που περιλαμβάνει και τα νέα χτυπήματα στις εργασιακές σχέσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα ζητήματα αυτά θα τεθούν στο τραπέζι της Ομάδας Εργασίας του Γιούρογκρουπ, που αναμένεται να συνεδριάσει στα τέλη Αυγούστου, ενόψει και της συνεδρίασης του Γιούρογκρουπ στην Μπρατισλάβα, στις 9 Σεπτέμβρη, όπου θα συζητηθεί η πορεία του αντιλαϊκού προγράμματος στην Ελλάδα με φόντο και την εκταμίευση της υποδόσης ύψους 2,8 δισ. ευρώ, η οποία συνδέεται με την ολοκλήρωση της πρώτης «αξιολόγησης» του μνημονίου.
Σε αυτό το φόντο, τα αντιλαϊκά μέτρα, νέας και παλαιότερης κοπής, θα ενσωματωθούν στον κρατικό προϋπολογισμό για το 2017, το προσχέδιο του οποίου θα κατατεθεί στη Βουλή στις αρχές Οκτώβρη.
Σύμφωνα με τον τρέχοντα κυβερνητικό προγραμματισμό, προς τα τέλη του έτους θα κατατεθεί στη Βουλή το νέο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής, για την περίοδο 2017 - 2020, με «αβάντα» δύο ετών σε σχέση με την τυπική λήξη του τρέχοντος μνημονίου, που προδιαγράφεται για το 2018. Σε κάθε περίπτωση, σχετικά και απόλυτα, ο λαός θα συνεχίζει να ματώνει για τα «πρωτογενή πλεονάσματα», ενώ πλέον είναι ορατό το ενδεχόμενο περαιτέρω επιβράδυνσης της οικονομικής δραστηριότητας στην ΕΕ, εξέλιξη που θα αφήσει το αποτύπωμά της και στην ελληνική οικονομία.
Κλιμάκωση με "πολεμικό" χρονοδιάγραμμα
Το αντιλαϊκό χρονοδιάγραμμα της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, πέρα και πάνω από τα νέα χτυπήματα στις εργασιακές σχέσεις, περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, και τα παρακάτω:
-- Την κατάργηση όλων των εξαιρέσεων των χαμηλών εισφορών Υγείας. Ενδεχομένως, η πρόβλεψη αυτή να ανοίγει το δρόμο για την κατάργηση των χαμηλότερων ποσοστών συμμετοχής που ισχύουν σήμερα για ορισμένες κατηγορίες ασφαλισμένων σε φάρμακα, διαγνωστικές εξετάσεις και περίθαλψη.
-- Η εφαρμογή των προγραμμάτων για το «ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα» συνδέεται με την «αξιολόγηση των κοινωνικών παροχών», που είναι παροχές - ψίχουλα και μόνο για τους απόλυτα εξαθλιωμένους, για τις οποίες φαίνεται να σχεδιάζεται και νέο «σφαγείο». Στο στόχαστρο βρίσκεται μέχρι και το επίδομα θέρμανσης της λαϊκής οικογένειας. Την ίδια ώρα, δρομολογείται η καρατόμηση επιδομάτων για τα οποία έχουν καταβληθεί εισφορές στα ασφαλιστικά ταμεία.
Σε κάθε περίπτωση, τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας, είτε με το πρόσχημα της καθολικής εφαρμογής του λεγόμενου Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης είτε και χωρίς αυτό, αναζητούν το μείγμα των νέων αντιλαϊκών παρεμβάσεων, προκειμένου να επιτευχθούν πρόσθετες «εξοικονομήσεις», που φτάνουν στο 0,5% του ΑΕΠ σε ετήσια βάση και αντιστοιχούν σε αντιλαϊκά μέτρα ύψους πάνω από 900 εκατ. ευρώ το χρόνο (βλέπε αναλυτικά και στη σελίδα 12).
-- Η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων (ΓΓΔΕ) του υπουργείου Οικονομικών, όπως αναφέρεται στο«επιχειρησιακό σχέδιο για το 2016», πρόκειται να επανεξετάσει τις φοροαπαλλαγές που ισχύουν ακόμη για «φυσικά πρόσωπα». Παράλληλα, μέχρι τις 30 Νοέμβρη, θα υποβάλει εισήγηση για την αναμόρφωση της φορολογίας ακινήτων. Στρατηγικοί στόχοι του σχεδίου είναι η μεγιστοποίηση των δημοσίων εσόδων, η ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης, η «καταπολέμηση της φοροδιαφυγής».
-- Αναμορφώνονται τα τιμολόγια της ΔΕΗ για τους μεγάλους βιομηχανικούς καταναλωτές, ζήτημα που βάζει σταθερά στο τραπέζι και η πλευρά του ΣΕΒ, με κατεύθυνση τη μείωση του λεγόμενου «ενεργειακού κόστους» των βιομηχάνων.
-- Ολοκληρώνονται η συγκρότηση του Εποπτικού Συμβουλίου του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων και οκανονισμός λειτουργίας του. Παράλληλα, με εντατικούς ρυθμούς συνεχίζονται οι διαδικασίες για τη συγκρότηση και την «προικοδότηση» του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων.
Στο υπερ-ταμείο θα μεταφερθεί το Σεπτέμβρη η συμμετοχή του κράτους σε ακόμη 8 εταιρείες και συγκεκριμένα στις ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, «Κτιριακές Υποδομές ΑΕ» (ενιαίος κατασκευαστικός φορέας του ελληνικού κράτους, για όλες τις δημόσιες κτιριακές υποδομές), ΕΛΒΟ, «Αττικό Μετρό», ΔΕΗ, ΑΔΜΗΕ και ενδεχομένως η ΕΑΒ. Πρόκειται για τη δεύτερη παρτίδα (σε συνέχεια των ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΕ, ΟΑΚΑ και ΕΛΤΑ), ενώ στη συνέχεια και μέχρι το Δεκέμβρη η λίστα θα συμπληρωθεί και με νέες επιχειρήσεις υπό κρατική διαχείριση.
-- Το ΤΑΙΠΕΔ θα απευθύνει πρόσκληση σε ιδιώτες για την εκδήλωση ενδιαφέροντος αναφορικά με τιςμακροχρόνιες συμβάσεις για την Εγνατία Οδό.
-- Κατατίθεται προς κύρωση στη Βουλή η συμφωνία για την ιδιωτικοποίηση της έκτασης του πρώηναεροδρομίου του Ελληνικού.
-- Το «πάγωμα» της αναστολής των μισθολογικών ωριμάνσεων στους εργαζόμενους στο Δημόσιο με ειδικά μισθολόγια (ένστολοι, πανεπιστημιακοί και άλλες κατηγορίες) προϋποθέτει «ισοδύναμες δημοσιονομικές παρεμβάσεις» που θα πρέπει να έχουν νομοθετηθεί μέχρι τις 30/9/2016. Σε αυτό το πλαίσιο, δρομολογούνται «ισοδύναμες» αντιλαϊκές παρεμβάσεις, από την πλευρά της περαιτέρω περιστολής των κρατικών δαπανών.
Αντιλαϊκές αναδιαρθρώσεις με όχημα τα "κόκκινα" δάνεια
Τα παραπάνω συνδέονται και με την εφαρμογή αντιλαϊκών μέτρων που ήδη ψηφίστηκαν, αλλά απαιτούν νέες κανονιστικές ρυθμίσεις.
Ανάμεσα σε αυτά και το νευραλγικό, για το κεφάλαιο, ζήτημα της διαχείρισης των «κόκκινων» δανείων στις τράπεζες, το χρονοδιάγραμμα και η στοχοθέτηση της απομείωσης των «κόκκινων» δανείων ανά τραπεζικό όμιλο, αλλά και το ζήτημα της αξιολόγησης των διοικήσεών τους, γύρω από το οποίο ήδη εκδηλώνονται οι ανταγωνισμοί των τμημάτων του κεφαλαίου και των μεγαλομετόχων.
Σε αυτό το πλαίσιο, με βάση και το νέο «Κώδικα Δεοντολογίας» των τραπεζών, ανοίγει ο δρόμος για κατασχέσεις και πλειστηριασμούς ακόμη και για την πρώτη κατοικία της λαϊκής οικογένειας, καθώς «ο αποχαρακτηρισμός του δανειολήπτη ως συνεργάσιμου», σύμφωνα με το νέο Κώδικα, «μπορεί να έχει συνέπεια τον εκπλειστηριασμό της κύριας κατοικίας του». Ταυτόχρονα και παράλληλα, σφίγγει ακόμη περισσότερο η θηλιά των εκβιασμών και των απειλών απέναντι στα οικονομικά αδύναμα νοικοκυριά, που εξαναγκάζονται να προσέλθουν στις τράπεζες για να συμφωνήσουν, επί της ουσίας, σε εξατομικευμένα μνημόνια συνεργασίας, έτσι ώστε να διασφαλιστούν τα συμφέροντα των τραπεζικών ομίλων και των μεγαλομετόχων τους.
Το «τεχνικό μνημόνιο» προδιαγράφει τη διαμόρφωση ειδικών κριτηρίων και στοχοθεσίας για τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων στις τράπεζες. Ανάμεσα σε άλλα:
  • Για βιώσιμες επιχειρήσεις - ανάλογα με την πολυπλοκότητα και το μέγεθος της υπόθεσης - θα καθορίζεται το περιεχόμενο των μέτρων αναδιάρθρωσης, όπως ανασχεδιασμός επιχειρηματικού πλάνου, διαγραφές οφειλών, μετοχοποίηση χρέους ή ένας συνδυασμός μέτρων.
Να σημειωθεί ότι οι τράπεζες και νέοι «επενδυτές» μπορούν να συμμετάσχουν και στα μετοχικά κεφάλαια «προβληματικών» επιχειρήσεων που κρίνονται «βιώσιμες». Βέβαια, θα έχουν αποφασιστικό λόγο στη διαμόρφωση των επιχειρηματικών πλάνων, στον αριθμό των εργαζομένων και σε οτιδήποτε σχετίζεται με τις ανάγκες της αναδιάρθρωσης, όπως και με τις ομαδικές απολύσεις, που θα συζητηθούν στο πλαίσιο της επόμενης «αξιολόγησης» του μνημονίου. Σύμφωνα με τραπεζικές πηγές, τα «οφέλη» εστιάζονται σε παράγοντες όπως αποτελεσματική διαχείριση των «προβληματικών» δανείων, χρηματοδότηση με νέα κεφάλαια, αναδιάρθρωση των επιχειρήσεων, επανακαθορισμός επιχειρηματικών στόχων.
  • Ο μηχανισμός αναδιάρθρωσης του χρέους θα απαιτεί από τον οφειλέτη ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με όλα του τα χρέη, τα περιουσιακά στοιχεία και τις πηγές εισοδήματός του.
  • Προεδρικό Διάταγμα θα ρυθμίζει τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς των κατασχεθέντων περιουσιακών στοιχείων. Το σύστημα θα απαιτεί μια δικτυακή πύλη για την παροχή δημοσιότητας για τους πλειστηριασμούς.
  • Την ίδια ώρα, σύμφωνα με το νόμο της συγκυβέρνησης, «ψήνεται» το «άνοιγμα» της δευτερογενούς αγοράς τραπεζικών δανείων (εξυπηρετούμενων και «κόκκινων»), με τη δυνατότητα των εγχώριων τραπεζικών ομίλων να τα μεταβιβάζουν σε άλλους «επενδυτές», ενώ από το Γενάρη του 2018«απελευθερώνεται» το σύνολο των δανείων για πρώτη κατοικία και για ποσά κάτω από 140.000 ευρώ.
Σύμφωνα με τον υπάρχοντα σχεδιασμό από την Τράπεζα της Ελλάδας, σε επίπεδο τεσσάρων συστημικών τραπεζικών ομίλων προβλέπεται ότι το 2019 τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια θα πρέπει να έχουν μειωθεί κατά 40% ή 41 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά μέσο όρο η προβλεπόμενη μείωση φτάνει στα 13,5 δισ. το χρόνο για την ερχόμενη τριετία. Ο βασικός άξονας της διαχείρισης είναι η «επιτυχής αναδιάρθρωση των οφειλών», προκειμένου τα δάνεια αυτά να καταστούν «ενήμερα».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου